Tijdelijke afsluiting Polderweg Prinsenbeek.

Logo Breda

 

Z2020-001911 d.d. 28 oktober 2020.

 

Burgemeester en wethouders van Breda

 

Gelet op:

De bepalingen in de Wegenverkeerswet 1994, het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990, het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (BABW) en de Algemene wet bestuursrecht;

 

Het Algemeen Mandaatbesluit Breda 2019, vastgesteld door burgemeester en wethouders op 15 januari 2019, van kracht geworden op 24 januari 2019, inzake de bevoegdheid tot het nemen van verkeersbesluiten.

 

Overwegende:

 

Dat op grond van het bepaalde in artikel 37 BABW een verkeersbesluit genomen moet worden voor het in artikel 34 van het BABW bedoelde tijdelijk plaatsen van verkeerstekens en het uitvoeren van tijdelijke verkeersmaatregelen, indien de omstandigheden die tot tijdelijke plaatsing of tijdelijke maatregelen leiden van langere duur zijn dan 4 maanden.

 

Uit het oogpunt van:

• Het verzekeren van de veiligheid op de wegen

• Het beschermen van de weggebruikers en passagiers

 

Is het gewenst om

De Polderweg af te sluiten voor alle verkeer vanaf heden tot en met 30 juni 2027. Een en ander zoals weergegeven op de bijgevoegde tekening ‘Weimeren plankaart fase 1’.

 

Motivering

De Polderweg (lichtblauw op de tekening) ligt in de polder Weimeren nabij Prinsenbeek. Staatsbosbeheer, Waterschap Brabantse Delta de provincie Noord-Brabant gaan de waterhuishouding in de polder Weimeren verbeteren in combinatie met de realisatie van het Natuurnetwerk Brabant. De polder Weimeren wordt de komende jaren omgevormd tot een natuurgebied met moeras en waterplassen.

 

In de Weimeren ligt de Polderweg. De Polderweg wordt momenteel met name door recreatief verkeer, fietsers en voetgangers, gebruikt. Daarnaast liggen aan de Polderweg een aantal particuliere percelen die agrarisch gebruikt worden door een drietal eigenaren. Aan de Polderweg zijn geen huizen gelegen. Eerder genoemde partijen zijn in gesprek met de eigenaren van deze agrarische percelen over verkoop of ruiling zodat op termijn het gehele gebied heringericht kan worden.

 

In het najaar gaat men beginnen aan de aanleg van het natuurgebied. In de polder zal een groot deel van de bovenlaag van de grond afgegraven en afgevoerd worden. Hiervoor zal er constant met grote voertuigen gereden worden. De Polderweg doorkruist het gebied en zal als ontsluiting gebruikt worden. De weg zal ingericht worden als bouwweg. Het is verkeersonveilig als, het met name recreatieve, verkeer zich met het zware bouwverkeer mengt. Daarom is besloten de Polderweg en aangelegen wandelpaden (in lichtblauw opgenomen op de bijgevoegde tekening) vanaf de start van de werkzaamheden geheel af te sluiten voor het overige verkeer. Voor de grondeigenaren worden maatregelen getroffen zodat zij hun gronden met tractoren kunnen blijven bereiken tijdens de werkzaamheden. Met deze drie partijen is hierover direct contact en zijn afspraken gemaakt.

 

De Polderweg zal tijdens de herinrichting ingericht worden als bouwweg. Dat betekent dat hij verbreed wordt met rijplaten en verhard zal worden met puin. Door het rijden met grote voertuigen zal de weg, zeker in nattere periodes, vol liggen met zand/modder. De weg is daardoor niet meer geschikt om over te fietsen en ook voor wandelaars zal de route niet aantrekkelijk meer zijn. Bovendien rijdt er dus constant zwaar verkeer overheen. Deze twee verkeersstromen, grote voertuigen en fietsers en voetgangers, laten zich niet verenigen op het smalle wegprofiel. In het voortraject is bekeken of de weg open gehouden kon worden maar dit is in het kader van de verkeersveiligheid echt onwenselijk. Ook buiten de uren dat er gewerkt wordt (avonden/weekend) is het onwenselijk dat andere weggebruikers nog gebruik van de weg maken omdat de staat van weg dit niet meer toelaat. Het is onmogelijk om iedere dag de weg te controleren en deze weer toegankelijk te maken (rijplaten recht leggen, gaten vullen, gladde stukken schoonmaken). De kans op ongevallen is te groot. Daarom heeft de gemeente als wegbeheerder besloten de Polderweg tijdens de werkzaamheden geheel af te sluiten.

 

De Polderweg was opgenomen in het wandelroutenetwerk. Omtrent de afsluiting van de Polderweg is contact geweest met het Routebureau West-Brabant. Door hen zijn de routes aangepast zodat deze om de Polderweg heen lopen. Daarnaast is in het voortraject bekeken of er voor voetgangers mogelijkheden waren om toch te kunnen wandelen in het gebied. Er zijn een aantal routes mogelijk gebleken en deze zijn geschikt gemaakt om te wandelen. Hierdoor is er voor voetgangers een alternatief om toch te wandelen in het gebied zonder gebruikmaking van de Polderweg.

Er liep geen formele fietsroute over de Polderweg. Voor fietsers zijn er diverse alternatieven beschikbaar via de Halseweg/Overveldsestraat/Brielsedreef of het Trekpad langs het water.

 

Vanaf heden tot en met 30 juni 2027 zullen tijdelijke verkeersmaatregelen getroffen worden op de Polderweg. Het bord C1, gesloten in beide richtingen voor voertuigen, ruiters en geleiders van rij- of trekdieren of vee wordt, aan de zijde van de Brielsedreef, Halseweg en de Nieuwveerweg, geplaatst. Tevens wordt een fysieke afsluiting in de vorm van een hek geplaatst om de weg af te sluiten. De fysieke afsluiting wordt geplaatst omdat er anders toch verkeer de weg op zal rijden/lopen ondanks het verbodsbord.

 

Een en ander zoals weergegeven op de bijgevoegde tekening ‘Weimeren plankaart fase 1’. De Polderweg is in lichtblauw aangegeven.

 

Belangenafweging

 

Het algemeen bestuur van waterschap Brabantse Delta heeft op 20 mei 2020 het projectplan Waterwet Weimeren Fase 1 vastgesteld. Het waterschap, Staatsbosbeheer en provincie Noord-Brabant willen werkzaamheden uit te voeren in het gebied en de Polderweg in verband met de verkeersveiligheid afsluiten.

 

De gemeente, waterschap en Staatsbosbeheer hebben het belang om de werkzaamheden uit te kunnen om het gebied om te vormen naar natuurgebied en dit op een veilige manier te kunnen doen. Dit belang moet afgewogen tegen de belangen voor recreatief verkeer, fietsers en voetgangers, en de eigenaren van de agrarische gronden welke gebruik maken van de Polderweg.

 

Het college heeft het belang van het verkeersveilig uit kunnen voeren van de werkzaamheden laten prevaleren boven de belangen van het recreatieve verkeer. Gezien de aard van de werkzaamheden en de staat van de weg is het verkeersonveilig deze open te laten voor recreatief verkeer. Dit recreatieve verkeer bestaat met name uit voetgangers en fietsers, een zwakkere groep verkeersdeelnemers die bij ongevallen zeer kwetsbaar is. Het is uit oogpunt van verkeersveiligheid moeten deze twee uiteenlopende groepen weggebruikers uit elkaar gehouden worden. Voor het recreatief verkeer zijn alternatieven beschikbaar. De gemeente heeft daarom het belang van de verkeersveiligheid laten prevaleren boven de belangen van weggeruikers om de Polderweg recreatief te kunnen gebruiken.

 

In het gebied zijn een aantal particulier gronden gelegen welke ontsloten worden via de Polderweg. De agrarische gronden blijven voor de eigenaren bereikbaar doordat zij met een sleutel die zij in bezit krijgen de hekken kunnen openen. De gemeente heeft het belang van de verkeersveiligheid laten prevaleren boven de belangen van de grondeigenaren om ongehinderd, zonder het te hoeven openen van hekken, hun gronden te kunnen bereiken.

 

Niet is gebleken dat belanghebbenden onevenredig worden benadeeld dan wel dat door de te nemen maatregelen een onduidelijke verkeerssituatie zou ontstaan.

 

Gehoord

Overeenkomstig artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer is overleg gepleegd met de politie Zeeland-West-Brabant.

 

Besluiten

I. In verband met het tijdelijk afsluiten van de Polderweg vanaf heden tot en met 30 juni 2017 het bord C1, gesloten in beide richtingen voor voertuigen, ruiters en geleiders van rij- of trekdieren of vee, aan de zijde van de Brielsedreef, Halseweg en de Nieuwveerweg, te plaatsen. Tevens wordt een fysieke afsluiting geplaatst om de wegen af te sluiten.

 

II. Een en ander overeenkomstig tekening, ‘Weimeren plankaart fase 1’

 

III. De datum van openbaarmaking van dit verkeersbesluit te bepalen op 28 oktober 2020.

 

 

Breda, 28 oktober 2020.

 

 

Hoogachtend,

burgemeester en wethouders van Breda,

namens dezen,

Medewerker beleid & advies

 

 

A. Kuijpers.

 

Ter inzage

Het verkeersbesluit is voor eenieder in te zien via www.officielepublicaties.nl en www.overheid.nl. Nadere informatie kan worden ingewonnen bij Mevr. Barel via telefoonnummer 14 076.

 

Bezwaar

Op grond van de Algemene wet bestuursrecht kan iedereen wiens belang rechtstreeks bij dit besluit is betrokken, hiertegen binnen zes weken na de dag waarop dit besluit bekend is gemaakt, een bezwaarschrift indienen. Het bezwaarschrift moet worden gericht aan het college van Burgemeester en Wethouders van Breda, Postbus 90156, 4800 RH Breda. Het maken van bezwaar schorst niet de werking van dit besluit.

 

Het bezwaarschrift moet ten minste bevatten:

a. naam en adres

b. de dagtekening

c. omschrijving van het besluit waartegen het bezwaarschrift gericht is; Verkeersbesluit ‘Tijdelijke afsluiting Polderweg Prinsenbeek‘’

d. de gronden van het bezwaar

U wordt verzocht, indien mogelijk, een kopie van het besluit waartegen het bezwaar is gericht, mee te zenden.

Indien een bezwaarschrift is ingediend kan bij de voorzieningenrechter van de rechtbank binnen het rechtsgebied waar de indiener van het bezwaarschrift zijn woonplaats heeft, een verzoek worden gedaan tot het treffen van een voorlopige voorziening (waaronder schorsing) indien onverwijlde spoed, gelet op de betrokken belangen, dat vereist. Voor de behandeling van een verzoek om een voorlopige voorziening wordt een bedrag aan griffierecht geheven.

 

Bijlagen onderdeel uitmakend van die besluit

 

Naar boven